شاید تا به حال نام پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی را شنیده باشید اما در این زمینه اطلاعاتی ندارید. این پکیج در حقیقت یک سیستم تصفیه فاضلاب است و انواع فاضلاب های شهری، صنعتی و بهداشتی با این روش تصفیه می شوند. در این روش از میکروارگانیسم ها و باکتری های فعال استفاده شده و این کار بدون حضور اکسیژن انجام می گیرد. اگر به دنبال یک روش تصفیه فاضلاب مناسب هستید، این سیستم می تواند گزینه مناسبی باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی

پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی یکی از برترین و بی نظیر ترین روش های تصفیه فاضلاب ها است. در این روش انرژي بسیار کمی مصرف می شود و در مقابل راندمان بالایی دارد. از این رو، این روش بسیار مورد توجه قرار گرفته و در اکثر صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن، این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و کاملا اقتصادی است. در این روش از هوا و اکسیژن استفاده نمی شود و حجم لجنی که تولید می شود بسیار کم است.

از طرفی این روش برای محیط ریست کاملا بی خطر است مورد تایید وزارت بهداشت است. در این روش پس از آن که فرآیند تصفیه کامل شد، گاز متان تولید می شود و از این گاز در صنایع مختلف استفاده می شود. دقت داشته باشید که از این سیستم تصفیه در انواع فاضلاب ها می توان استفاده کرد اما برخی از فاضلاب های صنعتی سنگین که مواد آلی پیچیده ای دارند، با این روش قابل تصفیه نیستند.

برای دستیابی اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع مختلف پکیج میتوانید به صفحه شرکت پالایش صدراب مراجعه کنید.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی می توان با مزیت های زیادی همراه باشد. این کار در موارد مختلفی قابل بوده و انواع فاضلاب ها را از این طریق می توان تصفیه کرد. برای تصفیه انواع فاضلاب های بیمارستانی، فاضلاب های انسانی و همچنین فاضلاب های صنعتی از این نمونه پکیج ها استفاده می کنند. مهم ترین مزایایی که برای استفاده از این پکیج ها می توان در نظر گرفت، عبارتند از:

  • این روش می تواند نیاز به مصرف انرژی را به حداقل می رساند.
  • نیاز به اپراتور در این روش به حداقل می رسد.
  • قابل استفاده برای تصفیه انواع فاضلاب های بیمارستانی، صنعتی و انسانی

این روش تصفیه به دلیل ویژگی های منحصر بفرد و مزیت هایی که دارد در موارد زیادی قابل استفاده است. مهم ترین مراکز و صنایعی که از این سیستم می توانند استفاده کنند، عبارتند از:

  • صنایع غذایی
  • صنعت داروسازی
  • صنایع تولید نوشابه
  • صنعت کاغذسازی
  • تصفیه فاضلاب های صنعتی
  • تصفیه فاضلاب های بیمارستانی و بهداشتی
  • تصفیه پساب مناطقی که برق ندارند.
  • تصفیه فاضلاب مشاغلی که با تغییر حجم فاضلاب و میزان آلودگی آن روبرو هستند.

انواع فرآیند ها در روش تصفیه فاضلاب بی هوازی

پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی شامل فرآیند ها و روش های مختلفی می شود. هر یک از این روش ها دارای ویژگی های خاصی هستند و نحوه عملکرد متفاوتی دارند. مهم ترین نمونه از این روش ها عبارتند از:

روش UASB

این روش که بیش تر در صنایع داروسازی و صنعت غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، خیلی زمان بر نیست و فقط مقداری بوی بد نامطلوب تولید می کند. در این شیوه از تصفیه، از باکتری و میکروارگانیسم ها استفاده می کنند. این مواد به خوبی آلاینده ها را تجزیه می کنند و در نهایت نیز گاز متان تولید می کنند. برای تولید این گاز در این روش تصفیه، وجود لایه های لجن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روش UAFB

در این روش فاضلاب ها را درون ستون های موج داری به حرکت در می آورند از راکتور های پلاستیکی استفاده می کنند. این روش لجن بسیار کمی تولید کرده و راندمان کار بسیار بالایی دارد. این روش که در برابر شوک های آلی مقاوم هستند، بیش تر در فاضلاب های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

روش  ABR

این روش یک شیوه خاص و ویژه است که شامل اتاقک های زیادی می شود. فاضلاب در این اتاقک ها بالا و پایین می شود و در نهایت به خوبی تصفیه می شود. از این روش بیش تر برای فاضلاب هایی با حجم کم استفاده می کنند. معمولا برای تصفیه فاضلاب شهری و پیش تصفیه فاضلاب صنعتی از این شیوه کمک می گیرند. در این روش که در برابر شوک آلی مقاوم هستند نیز گاز متان تولید می شود.

روش FBR

در این روش تصفیه از موادی همچون ماسه، کبن فعال و رزین استفاده می شود. فاضلاب هایی که دارای مقدار زیادی اکسیژن شیمیایی هستند، از این روش تصفیه می شوند.

عوامل موثر در تصفیه فاضلاب بی هوازی

میزان تاثیر و کارآیی پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برای آن که فرآيند تصفیه به خوبی انجام گیرد باید شرایط خاصی برقرار باشد. از این رو خوب است که با فاکتور های موثر در نحوه عملکرد این سیستم بیش تر آشنا شویم.

  • دما

همان طور که می دانید در این روش از باکتری و میکروارگانیسم ها استفاده می کنند. این عوامل نیز فقط در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد می توانند به خوبی رشد کنند. بنابراین بالا و یا پایین تر بودن دما می توانند سبب اختلال در این روش تصفیه شوند.

  • PH فاضلاب

باکتری ها و میکروارگانیسم های مورد استفاده در این روش، به تغییر PH بسیار حساس هستند. اگر PH محیط ها از مقدار مشخصی بیش تر و یا کم تر شود، نحوه عملکرد این باکتری ها تغییر کرده و شرایط برای تولید متان در این روش فراهم نمی شود.

  • مواد مورد نیاز برای تصفیه

در این روش بهتر است که از مواد مغذی خاصی استفاده شود تا نتیجه کار بهتر باشد. نیکل، تنگستن، سلنیوم و مولیبیدیم از مهم ترین نمونه از مواد مغذی هستند.

  • وجود مواد سمی و مهار کننده

وجود برخی مواد سمی مانند فلزات سنگین، آمونیاک، سولفید ها، نیتروژن و … می توانند میزان اثر بخش این روش را تحت تاثیر قرار دهند.

کلام آخر

پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی به روش های مختلفی اجرا می شود. هر یک از این روش ها شامل مراحل متفاوتی بوده که همه آن ها بسیار مهم و حیاتی هستند. این سیستم تصفیه برای اکثر فاضلاب ها قابل استفاده است و انواع فاضلاب های شهری، بیمارستانی و صنعتی را با آن می توان تصفیه کرد.

البته فاضلاب هایی که سنگین بوده و حجم بالایی دارند با این روش قابل تصفیه شدن نیستند. در این روش حرارت و انرژي بسیار کمی هدر می رود و گاز مفید و کاربردی متان نیز تولید می شود.

سوالات متداول برای پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی

  1. تفاوت های اصلی میان تصفیه فاضلاب هوازی و بی هوازی را مشخص کنید؟

در تصفیه هوازی گاز متان تولید نمی شود اما در روش بی هوازی این نوع گاز ها تولید می شود. از طرفی در روش هوازی حرارت و انرژي زیادی مصرف می شود اما در نمونه بی هوازی هیچ گونه انرژي هدر نمی رود.

  1. اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی را معرفی کنید؟

فیلتر ها، ورودی فاضلاب ها،‌مخزن پمپاژ فاضلاب، مخزن متعادل سازی ثانویه و … از مهم ترین اجزاء در این روش تصفیه می باشد.

  1. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی با چه معایبی همراه است؟

این روش کمی کند و آهسته بوده و برای فاضلاب های با غلظت بالا و فاضلاب هایی مه مملو از سولفید هستند، مناسب نیستند.

امتیاز دهید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *