می خواهید بدانید منظور از تصفیه فاضلاب بیمارستان چیست و چگونه انجام می گیرد؟ فاضلاب هایی که با این نام معرفی می کنند همه آب هایی که از اتاق بیماران، اورژانس، بخش های عملیاتی، آزمایشگاه و … خارج می شوند را شامل می شوند.

این نوع فاضلاب ها ذرات بیولوژیکی، رادیواکتیو و مواد شیمیایی را شامل می شوند. از این رو می توانند صدمات زیادی به محیط زیست وارد کنند و زندگی موجودات زنده را به خطر می اندازند. به همین دلیل است که تصفیه این فاضلاب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این کار باید مطابق با اصول خاصی انجام گیرد.

تصفیه فاضلاب بیمارستان

همان طور که گفتیم این نوع فاضلاب ها بسیار خطرناک هستند و باید حتما به درستی تصفیه شوند. قسمت اعظمی از این فاضلاب ها عفونی بوده و بقیه که غیر عفونی هستند نیز بسیار خطرناک می باشند. انواع باکتری، ویروس و انگل ها در این فاضلاب ها موجود بوده و قابل انتقال هستند. از این رو این گونه فاضلاب ها بسیار خطرناک هستند و باید آن را تصفیه کرد.

تصفیه فاضلاب بیمارستان با اهداف مشخص و ویژه ای انجام می گیرد. هدف اصلی از انجام این کار، جلوگیری از بروز آلودگی ها و حفاظت از سلامت عمومی جامعه است. با این اقدام مواد آلاینده از فاضلاب ها جدا می شود و از انتقال بیماری ها جلوگیری می شود. این کار همچنین شرایطی فراهم می کنند تا بتوان به طور مجدد از آب استفاده کرد و از این طریق مصرف آب به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

یکی از خطرناک ترین بخش های این فاضلاب ها، قسمت هایی است که حاوی دارو ها و مواد شیمیایی هستند. طبق تحقیقات انجام شده، ۶۰ تا ۸۰ درصد از این مواد پس از آن که وارد بدن شدند از طریق ادرار و مدفوع خارج می شوند. بنابراین بخش اعظمی از فاضلاب های بیمارستانی حاوی این گونه مواد شیمیایی هستند.

چرا باید تصفیه فاضلاب بیمارستان انجام گیرد

شاید بخواهید بدانید چرا باید تصفیه فاضلاب بیمارستان انجام گیرد؟ این نوع فاضلاب ها شرایط را برای شیوع بیماری های واگیردار فراهم کرده و می توانند باعث جهش های ژنتیکی در آینده شوند. از طرفی این گونه از فاضلاب ها تعداد ویروس ها و باکتری های بیماری زا را به شدت افزایش می دهند و حتی احتمال ابتلا شدن به سرطان در افراد نیز بیش تر می شود.

 از این رو این فاضلاب ها باید هر چه سریع تر تصفیه شوند و آلاینده های آن ها جدا شود. این آلاینده ها نیز توسط روش های خاصی تجزیه شده و نابود می شوند. بنابراین این گونه فاضلاب ها باید حتما تصفیه شوند تا از انتقال بیماری ها جلوگیری شود.

بهرین روش تصفیه فاضلاب بیمارستانی

برای تصفیه فاضلاب بیمارستان از روش های مختلفی استفاده می کنند. انتخاب روش مناسب برای انجام این کار به شرایط محیطی و میزان آلودگی ها بستگی دارد. بهترین و رایج ترین نمونه از این روش ها عبارتند از:

  • استفاده از فرآیند فیزیکی – شیمیایی

در این روش از فرآیند های فیزیکی و شیمیایی مختلفی استفاده می کنند که مهم ترین آن ها شامل رسوب گیری، تبخیر، اختلاط، اکسیداسیون و … می شوند.

  • استفاده از فرآیند بیولوژيکی

در این روش باکتری های خاصی که قابلیت تجزیه کردن آلاینده های آلی را دارند، به فاضلاب ها افزوده می شوند. با این کار آلاینده ها تجزیه شده و به موجودات مفیدی تبدیل می شوند.

  • استفاده از فرآیند های غشایی

در سومین روش از فرآيند های غشایی مانند نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس استفاده می شود. این فیلتر ها ذرات و آلاینده ها را با دقت بالایی جدا کرده و فاضلاب ها را به خوبی تصفیه می کنند.

  • استفاده از فرآیند ترکیبی

در این روش، دو و یا چند نمونه از راه های بالا را با هم ترکیب می کنند. معمولا ابتدا با روش فرآیند فیزیکی – شیمیایی مواد خارجی را حذف کرده و سپس آلاینده ها را با کمک باکتری ها تجزیه می کنند. در مرحله نهایی نیز از فرآیند غشایی استفاده می کنند و فاضلاب ها را به طور کامل تصفیه می کنند.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در رابطه با تصفیه فاضلاب بیمارستان میتوانید به صفحه تصفیه فاضلاب بهداشتی و پکیج آن مراجعه کنید

مراحل کار تصفیه فاضلاب بیمارستان

همان طور که گفتیم تصفیه کردن این گونه فاضلاب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو باید این کار مطابق با اصول خاصی انجام گیرد. تصفیه فاضلاب بیمارستان، شامل مراحل مختلفی می شود. مهم ترین اقداماتی که برای انجام این کار صورت می گیرد، عبارتند از:

  • جمع آوری فاضلاب

در ابتدا این نوع فاضلاب ها را جمع آوری می کنند. در این مرحله فاضلاب های مختلف را از هم جدا می کنند تا راحت تر بتوانند تصفیه را انجام دهند.

  • پیش تصفیه

در این مرحله آلودگی های محیطی مانند پوست، پلاستیک، کاغذ و … از فاضلاب جدا می شوند تا مراحل بعدی تصفیه بهتر و موثر تر انجام گیرد.

  • تصفیه اولیه

در این مرحله، از روش هایی مانند فیلتراسیون، اکسیداسیون فتوکاتالیستی استفاده می کنند تا این فاضلاب ها تا حدودی پاکسازی شوند.

  • تصفیه ثانویه

در این مرحله از روش های مختلفی برای تصفیه کامل تر استفاده می کنند. فرآيند اکسیداسیون بیولوژیکی و فیلتراسیون بیولوژيکی از مهم ترین اقداماتی است که در این مرحله انجام می گیرد.

  • تصفیه پیشرفته

در آخرین مرحله نیز از روش های پیشرفته تری مانند فیلتراسیون غشایی استفاده می کنند. همچنین در این مرحله از نانو ذرات استفاده می کنند تا بتوانند آلاینده ها را جذب کرده و حذف نمود.

کلام آخر

برای تصفیه فاضلاب بیمارستان از روش های مختلفی استفاده می کنند. انجام هر یک از این روش ها شامل مراحل مختلفی می شود که باید همه آن ها به درستی انجام گیرد. این کار بسیار لازم و ضروری است و باید مطابق با اصول خاصی صورت گیرد. این فرآیند ها سبب می شود تا آلاینده ها حذف شوند و از انتقال انواع بیماری ها جلوگیری شود.

سوالات متداول برای تصفیه فاضلاب بیمارستان

  1. فاضلاب های بیمارستانی چه نوع بیماری هایی را به افراد منتقل می کنند؟

این نوع فاضلاب ها بسیار خطرناک هستند و احتمال انتقال بیماری وبا، هپاتیت، کرم حلقوی را به شدت افزایش می دهند.

  1. پکیج های تصفیه فاضلاب بیمارستانی تا چه میزان در حذف آلاینده ها موثر است؟

با این کار بیش از ۸۰ درصد از آلودگی ها و مواد پرتو زای فاضلاب های بیمارستانی از بین می روند.

  1. کدام یک از مراحل انجام این تصفیه از همه مهم تر است؟

همه مراحل انجام این کار از اهمیت بالایی برخوردار هستند و هر کدام از این مراحل که به درستی انجام نگیرد فرآيند تصفیه با اختلال مواجه می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *