همان طور که می دانید آب هایی که برای نوشیدن استفاده می شوند، باید عاری از مواد شیمیایی و ذرات سخت آلوده باشند. از این رو بسیاری از افراد می خواهند با بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب آشنا شوند.

ذرات درشتی که در این ماده وجود دارند توسط فیلتر های تصفیه از آن جدا می شوند؛ اما در این میان ذرات ریز تری نیز هستند که به راحتی از آب جدا نمی شوند. این ذرات در حقیقت همان سختی آب هستند که با نماد TDS معرفی می شوند.

روش بهینه برای کاهش tds آب
روش بهینه برای کاهش tds آب

بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب

برای آشنایی با بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب باید بدانید که این مشخصه قابل اندازه گیری می باشد. این عدد در حقیقت میزان نمک محلول در آب را نشان می دهد که با توجه به نوع آب تعیین می شود.

کل جامدات محلول در آب جزو این مشخصه محسوب می شوند. انواع نمک های معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، کلرید ها و سولفات ها و همچنین بی کربنات ها از جمله موادی هستند که با این عنوان شناخته می شوند. همه جامدات آلی و غیر آلی جزو این مشخصه به حساب می آیند.

این مشخصه در آب هایی که در یخچال ها وجود دارند نسبت به آب تامین شده شهری بسیار کم تر می باشد. این مشخصه در آب آشامیدنی باید مطابق با استاندارد ها، مقدار مشخصی داشته باشد و نباید از آن میزان بیشتر باشد.

نمونه هایی که سختی بالایی دارند ابتدا باید سختی آن ها کاهش پیدا کرده و قابل نوشیدن شود. اگر سختی در این نوع نوشیدنی بیش از حد معمول باشد، فرد با گلودرد و احساس خارش مواجه می شود.

TDS سنج چیست؟

برای آن که با بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب آشنا شوید، خوب است که ابتدا بتوانید این مشخصه را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری میزان این مشخصه از دستگاه های مخصوصی استفاده می کنند. این دستگاه ها میزان سختی آب را اندازه گیری کرده و مقدار آن را به نمایش می گذارند.

برند های مختلفی به تولید این محصولات مشغول هستند، از این رو تنوع بالایی از این دستگاه ها در بازار وجود دارند. این دستگاه ها در حقیقت میزان رسانایی آب را اندازه گیری می کنند و هر چه این مقدار بیش تر باشد، مشخصه مورد نظر نیز بیش تر خواهد بود.

روش تقطیر آب
روش تقطیر آب

البته دقت داشته باشید که این دستگاه ها معمولا فقط جامدات محلول در آب را اندازه گیری می کنند و نمی توانند برخی از مواد شیمیایی، آفت کش ها و دارو ها را تشخیص داده و اندازه گیری کنند. بالا بودن این مشخصه می تواند با معایبی برای آب همراه باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مزه آب

گاهی اوقات متوجه می شوید که آب طعم تلخی به خود گرفته و یا این که شور شده است. در این شرایط به احتمال زیاد TDS آب بیش از حد معمول است.

  • آشپزی

این نمونه از آب ها مزه و طعم غذا ها را تغییر داده و ممکن است باعث بد مزه شدن غذا شوند.

  • شست و شو

این نوع آب ها در هنگام شست و شو لکه هایی بر روی ظروف، لباس و و وسایل مختلف ایجاد می کنند که به سختی قابل تمیز شدن هستند.

  • سلامتی

این مشکل می تواند آب آشامیدنی را ناسالم کرده و در نتیجه سلامت انسان ها را به خطر بیندازد.

  • لوله کشی

در این شرایط رسوبات زیادی در لوله ها ایجاد شده و در نتیجه سیستم لوله کشی در اثر گذر زمان با مشکل مواجه می شود.

معرفی روش های کاهش TDS آب

برای آن که با بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب آشنا شوید، خوب است بدانید که این کار از روش های مختلفی انجام می گیرد. مهم ترین و موثرترین نمونه از روش های کاهش TDS آب عبارتند از روش اسمز معکوس.

پر طرفدار ترین و بهینه ترین روش برای انجام این کار، روش اسمز معکوس است. این روش می تواند بیش از ۹۸ درصد از نمک های محلول، مواد معدنی و مواد شیمیایی تا ابعاد ۰.۰۰۰۵ را از بین ببرد.

برای انجام این روش از یک دستگاه مخصوص استفاده می کنند که غالبا زیر سینک ظرفشویی نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه ابتدا آب را از چند فیلتر کربنی عبور داده و در نهایت با استفاده از پمپ فشار قوی، از یک غشای نیمه تراوا عبور می دهد.

بیشتر ناخالصی های موجود در آب توسط این غشا از آب جدا می شوند و از طریق سیستم تخلیه، خارج می گردند. این روش راندمان بسیار بالایی داشته و کاملا مقرون بصرفه است.

روش تقطیر

این روش یکی دیگر از فرآیند های موثر در کاهش TDS آب می باشد. برای حذف مواد معدنی و آلی اضافی از آب، این روش می تواند بسیار موثر واقع شود. برای این کار ابتدا آب را می جوشانند تا به طور کامل تبخیر شود. سپس آب در امتداد یک سطح خنک حرکت کرده و دوباره جمع آوری می شود. با این کار آلاینده ها به دلیل داشتن نقطه جوش بالاتر، در ته ظرف باقی مانده و تبخیر نمی شوند.

روش دیونیزاسیون

این روش شامل جریان آب بین الکترود های منفی و مثبت می باشد. با این کار یون های مثبت از آب جدا شده و به سمت الکترود منفی حرکت می کنند.

در نتیجه آب اکثر یون های مثبت و منفی خود را از دست داده و بسیار خالص می شود. البته در این روش آلاینده های غیر یونی هدف قرار نگرفته و از بین نمی روند. بنابراین قبل از انجام این فرآیند آب باید با سیستم اسمز معکوس تصفیه شده و سپس برای انجام این کار آماده شود.

روش دیونیزاسیون آب
روش دیونیزاسیون آب
کلام آخر در خصوص بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب

برای شناخت بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب باید بگوییم که در جوامع امروزی از روش های مختلفی برای انجام این کار استفاده می کنند.

در این میان اسمز معکوس نسبت به سایر روش ها کاربردی تر بوده و بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد. در این وش آب از چند فیلتر کربنی عبور داده می شود و در نهایت نیز از یک غشای نیمه تراوا عبور می کند. با این کار همه مواد معدنی و آلی غیر ضروری از آب جدا شده و سختی آب کاهش می یابد.

سوالات متداول برای بهینه ترین روش برای کاهش TDS آب

1.آیا TDS آب با PH آب متفاوت است؟

بله، این دو مشخصه با هم متفاوت می باشند. PH میزان یون هیدروژن را نمایش داده اما مشخصه دیگر مقدار املاح و جامدات موجود در آب را نشان می دهد.

2.آیا TDS در حقیقت همان سختی آب است؟

خیر، سختی یکی از زیر مجموعه های این مشخصه است. در حالی که این مشخصه همه جامدات آلی و غیر آلی را در بر می گیرد.

3.آیا زیاد بودن مقدار TDS آب می تواند عمر لوازم برقی را کاهش دهد؟

بله، در این شرایط میزان رسوبات در سیستم لوله کشی دستگاه های برقی مختلف بیش تر شده و در نتیجه عمر این دستگاه ها به شدت کاهش می یابد.

امتیاز دهید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *