بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فاضلاب نیز مثل آب به وسیله یک پمپ که در مسیر یک لوله قرار دارد به ارتفاعات پمپاژ می‌شود اما باید بگوییم که این فکر غلط است. در ساختمان‌ها و برج‌های چند طبقه که فاضلاب در پایین‌ترین قسمت قرار دارد و اختلاف فراوانی با شبکه فاضلاب شهری وجود دارد، معمولاً از لیفت استیشن به منظور پمپاژ استفاده می‌کنند. اما ایستگاه پمپاژ فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

لیفت استیشن‌ها به عنوان یک ایستگاه برای پمپاژ فاضلاب شناخته می‌شوند که امروزه در مکان‌های مختلف از جمله ساختمان‌های مرتفع و بزرگ کاربردهای زیادی دارند. در ادامه بیشتر در مورد این ایستگاه پمپاژ صحبت کرده و اطلاعات مهم را توضیح می‌دهیم.

معرفی ایستگاه پمپاژ فاضلاب
معرفی ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

معرفی ایستگاه پمپاژ فاضلاب به زبان ساده

اگر بخواهیم به زبان ساده برای شما در مورد ایستگاه برای پمپاژ فاضلاب صحبت کنیم باید بگوییم که این ایستگاه یک سیستم کامل است که داخل آن تجهیزات برقی و مکانیکی مختلفی وجود دارد؛ این سیستم فاضلاب درون سیستم را جمع آوری کرده و در نهایت آن را به ارتفاعات بالاتر منتقل می‌کند.

در حال حاضر ایستگاه پمپاژ از بخش‌های مختلفی مانند مخزن، سپتیک، سنسور سنجش ارتفاع، پمپ و یکسری سیستم‌های کنترل مرکزی تشکیل شده است. از کنار هم قرار گرفتن آنها یک سیستم کامل به وجود می‌آید و اقدام به فرستادن حجم زیادی از فاضلاب‌های ساختمان به قسمت‌های بالاتر می‌کند.

این پمپ‌ها دارای یک مخزن عمودی هستند که جنس آن از فلزات مستحکم است و در مقابل فشارهای جانبی و خوردگی مقاومت زیادی نشان می‌دهد. علاوه بر این، قسمت‌های دیگر نیز با نهایت دقت ایجاد شدند و از ایجاد هرگونه مشکل جلوگیری می‌کنند.

مزایای استفاده از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

در حال حاضر استفاده از ایستگاه پمپاژ فاضلاب می‌تواند مزیت‌های مختلفی داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • عدم انتشار بوی بد داخل ساختمان
  • عدم نیاز به استفاده از سپتیک تانک
  • مدیریت فاضلاب ساختمان‌ها به بهترین شکل
  • پیشگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی و محیط زیست
  • اشغال فضای بسیار کم و نصب به شکل فنی
  • داشتن سرعت بالا در نصب و جابجایی و پیش ساخته بودن
پمپ ایستگاه پمپاژ فاضلاب
پمپ ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

پمپ ایستگاه های پمپاژ فاضلاب چیست؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت ایستگاه پمپاژ فاضلاب مربوط به پمپ این دستگاه است که بهتر است اطلاعات مهم را در مورد آن کسب کنید تا در زمان نصب و خرید با مشکل روبرو نشوید.

اصلی‌ترین قسمت نیروی محرکه این دستگاه توسط پمپ تامین می‌شود. این پمپ‌ها به شکل مستغرق تولید شده‌اند، یعنی فاضلاب به طور مستقیم با بدنه آنها در تماس است.

به همین دلیل جنس بدنه پمپ‌های فاضلابی را از استیل ضد زنگ می‌سازند تا مقاومت آنها را در برابر خوردگی فاضلاب افزایش دهند.

علاوه بر این، به منظور جلوگیری از گرفتگی این پمپ، از پمپ خرد کن‌دار استفاده می‌کنند که مواد معلق و درشت را به قطعات ریزتر تبدیل کرده و این موضوع سبب اختلال در کارکرد پمپ و گرفتگی آن نمی‌شود.

برای اطمینان از عملکرد ایستگاه پمپ معمولاً وسیله آماده به کار ثانوی استفاده می‌کنند تا اگر دستگاه پمپ خراب شد اختلالی در عملکرد پمپاژ به وجود نیاید.

نحوه ساخت و طراحی ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

موضوع مهمی که باید توجه داشته باشید نحوه طراحی و ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب است. هنگام طراحی این ایستگاه باید به دبی فاضلاب و میزان ارتفاع آن توجه شود.

پس از در نظر گرفتن این دو موضوع مخزن عمودی ساخته و قسمت ورودی و خروجی آن مشخص می‌شود. سپس با توجه به هد مورد نیاز، اقدام به انتخاب پمپ‌های فاضلابی کرده و آن را درون مخزن قرار می‌دهند.

در مرحله آخر باید تابلو برق و اتصالات به پمپاژ وصل شده و اقدام به راه‌اندازی این تجهیزات شود.

توجه داشته باشید به دلیل اینکه مخزن ایستگاه پمپاژ به صورت پیش ساخته ارائه می‌شود، در نتیجه نصب و اجرای آنها با سرعت بالایی انجام می‌گیرد.

عدم انتشار بوی بد داخل ساختمان با ایستگاه پمپاژ فاضلاب
عدم انتشار بوی بد داخل ساختمان با ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

چگونگی نگهداری از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

معمولاً ایستگاه پمپاژ فاضلاب به نگهداری تخصصی و زیادی احتیاج ندارد. با این حال مانند دیگر تجهیزات برقی نیاز است تا در دوره‌های زمانی مختلف توسط شرکت‌های سازنده بررسی شده و در صورتی که مشکل یا عیب و ایرادی دارد برطرف گردد.

علاوه بر این، در صورتی که متوجه صداهای غیر طبیعی و یا ایجاد مشکلاتی در خروجی و ورودی فاضلاب شدید بهتر است از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه بخواهید به منظور بررسی این تجهیزات اقدام کنند تا اگر مشکلی به وجود آمده است آن را برطرف کرده و جلوی مشکلات بعدی را بگیرند.

توجه داشته باشید هنگام خرید انواع ایستگاه های پمپاژ فاضلاب باید به جنس آن توجه کرده و محصولی را خریداری کنید که از استیل اصل یا فولاد تهیه شده باشد.

سخن پایانی در خصوص ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

در این مقاله برای شما در مورد کاربرد ایستگاه پمپاژ فاضلاب صحبت کردیم و اطلاعاتی که می‌توانست هنگام نصب و استفاده از این تجهیزات به شما کمک کند را معرفی کردیم.

اگر نیاز به مدیریت صحیح فاضلاب در ساختمان‌ها و مکان‌های بزرگ دارید و می‌خواهید از گسترش آلودگی‌ها و به وجود آمدن برخی مشکلات دیگر جلوگیری کنید، توصیه ما به شما استفاده از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب است. این ایستگاه‌ها به صورت برقی کار کرده و به دلیل ساز و کار ویژه‌ای که دارند می‌توانند فاضلاب‌های شهری را به خوبی مدیریت کرده و از محل زندگی شما دور کنند.

سوالات متداول درباره ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

1.اهمیت استفاده از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب چیست؟

با کمک این دستگاه می‌توان فاضلاب‌ها را از ساختمان دور کرده و آنها را در فاصله مناسبی از محل زندگی نگهداری نمود یا وارد سیستم فاضلاب کشی اصلی کرد.

2.برای چه ساختمان‌هایی نیاز است تا از این تجهیزات استفاده شود؟

به طور کلی برای ساختمان‌های مسکونی یا برج‌هایی که دارای طبقات زیاد هستند و تعداد ساکنین آنها زیاد است می‌توان از این تجهیزات و دستگاه‌ها استفاده کرد.

3.آیا قیمت خرید ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب گران است؟

قیمت دستگاه‌ها به مواردی مثل ابعاد و اندازه مخزن و تعداد آن بستگی دارد ولی به طور کلی در مقابل کارایی و اهمیت زیادی که دارد، می‌توانیم قیمت‌ آن را قابل قبول در نظر بگیریم.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *