با افزایش رشد جمعیت و کاهش منابع آبی فرایند تصفیه فاضلاب اهمیت زیادی پیدا کرده است. با استفاده از تصفیه فاضلاب میتوان بخشی از آب را به چرخه مصرف بازگرداند. در این میان هر چقدر از روش های کارآمدتری استفاده شود نتایج بهتری حاصل خواهد شد. روش های قدیمی که در این زمینه استفاده میشدند با مشکلاتی همراه بودند که در روش های جدید این موارد مشاهده نمی شوند. جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب موضوعی است که قصد داریم در ادامه مطلب به آن بپردازیم.

معرفی جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب

در ادامه به بررسی روش ها و شیوه های جدید و مدرن برای تصفیه فاضلاب می پردازیم.

·       تصفیه فاضلاب با استفاده از MFCs

این روش یکی از جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب به شمار میرود و دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی است. در این روش امکان استفاده از میکروارگانیسم ها برای تصفیه فاضلاب و فراهم سازی انرژی برای تصفیه خانه امکانپذیر است.

تصفیه فاضلاب با استفاده از MFCs
بررسی تصفیه فاضلاب با استفاده از MFCs

روش تصفیه با MFCs

سلول های سوختی میکروبی (MFCs) سیستم هایی هستند که باعث تجزیه زیستی مواد آلی می شوند و با بهره گیری از یک بستر میکروبی ایده آل باعث تولید الکتریسیته می گردند. در این روش تصفیه فاضلاب، مواد آلی به وسیله میکروارگانیسم هایی که در فاضلاب موجود هستند اکسید می شوند. زمانی که این پروسه در حال انجام است با حرکت الکترون ها نیروی الکتریکی تولید می شود.

این روش تصفیه فاضلاب نسبت تصفیه به روش هوادهی یا هوازی مزیت های بسیاری دارد که از میان آن ها میتوان به کاهش تولید لجن و مصرف بهینه انرژی اشاره کرد. زمانی که مواد آلی اکسید می شوند میزان میکروارگانیسم ها تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. این موضوع باعث می شود که بتوان اقدام به حذف کردن آن ها با فرایندهای فیلتراسیون نمود.

·       تصفیه فاضلاب با روش نانوفیلتراسیون

از جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب میتوان به روش نانوفیلتراسیون اشاره کرد. این روش به دلیل کارایی زیاد و مصرف انرژی پایین بسیار رواج یافته است. در این روش از قابلیت عوامل پیوند دهنده برای به وجود آوردن کمپلکس‌های کاتیونی فلزات سنگین بهره می برند.

تصفیه فاضلاب با روش نانوفیلتراسیون
بررسی تصفیه فاضلاب با روش نانوفیلتراسیون

روش کار با استفاده از نانوفیلتراسیون

کمپلکس هایی که در این فرایند تشکیل می شوند متشکل از فلزات سنگین و ذرات منعقد شده در فاضلاب می باشند. زمانی که در این پروسه پیوند تشکیل می شود وزن مولکولی افزایش پیدا میکند. مواد خامی که در این روش استفاده می شوند دارای تنوع زیادی هستند و این موضوع یکی از مزیت های استفاده از این روش محسوب می شود.

·       تصفیه فاضلاب با استفاده از فرایند MBR

در روش تصفیه فاضلاب با استفاده از فرایند MBR از غشاهای خاصی کمک می گیرند. این مسئله باعث می شود که باکتری ها به سادگی از فاضلاب جدا شوند. در اصل میتوان گفت باکتری های تصفیه کننده داخل یک محفظه قرار می گیرند و غشاها آن ها را از فاضلاب جدا میسازند.

این موضوع موجب می شود که آب تصفیه شده فاقد هر گونه باکتری و ویروس باشد. از هیچ فرایند شیمیایی در این روش استفاده نمی شود به همین دلیل باعث آلوده شدن محیط زیست نخواهد شد.

·       تصفیه فاضلاب با استفاده از فرایند RO

یکی از جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب فرایند RO است. امروزه این روش در کشورهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این متد به این صورت عمل میکند که در آن فاضلاب با کمک یک غشاء نیمه نفوذپذیر به سادگی از آب جدا می گردد.

یکی از مهم ترین مزیت های این روش قابلیت انطباق بالا است به همین علت به وفور استفاده می شود. از آن گذشته برای انجام این روش به محصولات جانبی نیازی نیست. این متد تصفیه فاضلاب، به طور کامل یون ها و نمک های موجود در آب را حدف میکند و باعث می شود کیفیت نهایی آب تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

·       تصفیه فاضلاب با استفاده از روش SBR

این روش نیز جزء جدیدترین روش های تصفیه فاضلاب است که فرایند تصفیه در آن به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. باکتری های تصفیه کننده در هر مرحله از این فرایند فاضلاب را تصفیه می کنند و سپس آن را به مرحله بعدی می فرستند.

این روش انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و این موضوع باعث شده که در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد. تصفیه فاضلاب با استفاده از روش SBR یکی از بهترین روش ها در این زمینه محسوب می شود.

تصفیه فاضلاب با استفاده از روش SBR
بررسی تصفیه فاضلاب با استفاده از روش SBR

·       تصفیه فاضلاب با استفاده از جلبک ها

استفاده از جلبک ها را نیز میتوان از روش های نوین تصفیه فاضلاب دانست. این روش بر این مبنا عمل میکند که میکروارگانیسم ها قادر هستند با انباشتن متریال سمی در درون خود باعث حذف این مواد از محیط های آبی شوند. جالب است بدانید که برخی از جلبک ها مانند Spirogyra توانایی انباشته کردن مواد رادیواکتیو را در خود دارند.

این موضوع باعث می شود که روش موثری برای تصفیه فاضلاب محسوب شوند. مهم ترین مزیت استفاده از این روش سازگاری کامل آن با محیط زیست است و به پایداری اکوسیستم کمک شایانی میکند. از آن گذشته استفاده از این روش هزینه های زیادی را در پی نخواهد داشت.

سخن آخر در رابطه با روش های تصفیه فاضلاب

با افزایش جمعیت و کاهش روز افزون منابع آبی روش های قدیمی تصفیه فاضلاب دیگر به کار نمی آیند و اثر بخشی آن ها در دهه های اخیر با کاهش چشم گیری روبه رو شده است. این موضوع باعث شده که همواره نیاز به استفاده از روش های نوین برای تصفیه فاضلاب احساس شود. این روش ها دیگر نقطه ضعف های روش های قدیمی را ندارند و برای فاضلاب های مختلف قابل استفاده هستند. این روزها به دلیل کارایی زیاد این روش ها استفاده از متدهای قدیمی کاهش یافته است.

اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در وبسایت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد روش های تصفیه فاضلاب

·       منظور از تصفیه فاضلاب با استفاده از فرایند PAC چیست؟

در این فرایند تصفیه فاضلاب در ابتدا به صورت عادی انجام می شود و سپس وارد مرحله PAC می گردد. در این پروسه آلاینده های فاضلاب با کمک جاذب‌های فعال کربنی از بین می روند. این روش یکی از روش های کارآمد در زمینه تصفیه فاضلاب به شمار میرود.

·      منظور از تصفیه فاضلاب با استفاده از فرایند بیوسورفکس چیست؟

در این روش سطح فیلتری وجود دارد که دارای جاذب های خاصی است. در فرایند تصفیه، فاضلاب به این سطح فرستاده می شود و مواد آلی و معدنی آن به طور کامل جذب می شوند. این موضوع باعث می شود که فاضلاب به طور کامل پاک شود. این روش در کشورهای بسیاری استفاده می شود.

·       تصفیه فاضلاب با استفاده از فرایند MBBR به چه شکل است؟

برای انجام این روش باکتری های تصفیه کننده را داخل یک پوشش غشایی قرار می دهند و فرایند تصفیه نیز به کمک این پوشش ها انجام می شود. این روش کاملا طبیعی است و از هیچ فرایند شیمیایی در آن استفاده نمی شود.

4/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *