دستگاه فیلتر پرس شرکت صدرآب دستگهایست جهت جداسازی فاز مایع از جامد ساخته شده از جنس pp گرانول محصول کشور کره جنوبی با روش اکستروژن و لایه های جداساز الیاف متفاوتی بسته به نیاز از جنس کتان ، و نگه دارنده هایی از جنس  پلی آمید ، pp ، پلی استر و یا پنبه که پساب را  پس از اعمال فشار پمپهای مخصوص دیافراگمی ، از طریق اعمال فشار جک های هیدرولیکی به دو صورت مایع و جامد تفکیک کرده و لجن را بصورت بستر نیمه خشک از مایع جدا می سازد.

فیلتر پرس ها در ابتدا با هدف کاربری صنعتی روی کار آمدند و با تغییرات بوجود آمده برای بهره برداری در فرایند آبگیری انواع لجن کاربرد فراوان یافتند. فیلتر پرس ها بطور کلی با مدل بسته (bach ) کار می کنند و بدین لحاظ کار با آنها نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی از  روش کاربرد این دستگاهها می باشد.

کیفیت و قابلیت اصلی این دستگاه در اطمینان بخشی از عملکرد این دستگاه میباشد . از مزایای مهم انواع فیلتر پرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درصد گیرایی جامدات بیشتر
  • کیفیت مطلوب خروجی صاف شده
  • مصرف پایین مواد شیمیایی برای آمایش لجن

اصول کارکرد فیلتر پرس:

بهره برداری از فیلتر پرس در دوره های چرخشی 3 الی 5 ساعت طی سه مرحله انجام میگردد که عبارتند از

                 

  1. پر کردن: لجن پمپاژ شده در داخل شکاف بین قاب های متوالی فیلتر در حالت بستری قرار می گیرند.  دوره زمانی پر شدن معمولا بین 5 تا 10 دقیقه متغیر است ولی تحت شرایطی می تواند تا 20 دقیقه نیز ادامه داشته باشد.فشار لازم جهت پر کردن لجن می بایست برای جدا سازی فوری جامد-مایع در پوشینه ی فیلتر به اندازه ی کافی وجود داشته باشد.  
  2. صاف سازی تحت فشار حد اکثر: در طول فاز فیلتراسیون معمولا فشار متناسب بر روی 170 کیلو پاسکال معادل 17 اتمسفر یا 250 psi  تنظیم می گردد.  
  3. تخلیه لجن: زمان لازم برای هر سیستم بسته ی فیلتر پرس بستگی به دبی پمپاژ بارگیری لجن ، نوع لجن، جامدات محتوی لجن، قابلیت صاف سازی لجن ورودی و وضعیت تنظیف پوشینه ی فیلتر دارد.فاز مایع که به فضای بین قاب های فیلتر پمپاژ می شود، توسط پوشینه ی فیلتر محصور می گردد. عمل پمپاژ لجن به داخل باعث ایجاد افزایش فشار  در فضای بین قاب های فیلتر می گردد و جامدات باقیمانده به سمت بستر حرکت کرده و فاز مایع نیز از روی پوشینه به سمت بیرون خارج می گردد.

 

فیلتر پرس

پس از این مرحله ، پیستون هیدرولیکی ضمن فشار و هل دادن قاب های استیل به سمت قاب های پلی اتیلنی  باعث فشرده سازی و کمپرس کیک می شود.میله های هد های ثابت و متحرک بوسیله ی دو میله ی محافظ محکم می گردند. لجن صاف شده ای که از پوشینه فیلتر خارج می شود در نقاط زه کشی و و کانال های صاف سازی جمع آوری می گردد. با برگشت پیستون پنوماتیک به عقب و جدا شدن قاب ها از یکدیگر ، کیک های فشرده شده به راحتی جداسازی و پس از سقوط از قاب ها جهت دفع یا ذخیره سازی آماده می شود.

فیلتر پرس یا فشاری و انواع فیلتر

امروزه در فیلتر پرس هایی که به طور اتوماتیک کار می کنند ، نیازمندی به آزمایشات کیفیت سیستم تقریبا حذف شده و در شرایط مطلوب و کم عیب به کار خود ادامه می دهند. هر چند که از محدودیت های آن میتوان به وزن بالای تجهیزات، هزینه ی اولیه ی تقریبا بالا و نیاز به جایگزینی منظم پوشینه ی فیلتر  میتوان اشاره نمود که بالاخص در تصفیه خانه های متوسط و بزرگ نمود بیشتری پیدا می کند.

 

 از انواع فیلتر پرسها در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی و لبنی، صنایع شیمیایی و دارویی ، صنایع مرتبط با معدن، کشتار گاهها، صنایع نساجی و رنگرزی، صنایع تولید انواع کاشی و سرامیک، صنایع نفت، پالایشگاهها و پتروشیمی، صنایع قند و شکر، صنایع آبکاری  و بسیاری از مجموعه های دیگر استفاده می گردد.

فیلتر پرس ها در دو دسته ی چمبر و ممبران از هم تفکیک می گردند. در نوع چمبر فیلتر پرس ها، در صد رطوبت مواد جامد حاصله در بهترین حالت به 60 در صد می رسد اما در نوع ممبران میتوان این مقدار را تا 90 درصد افزایش داد. ازین رو استفاده از فیلتر پرس ممبران بدلیل توان بالاتر در جداسازی و حالت تحت فشار از استقبال بیشتری برخوردار است.

دستگاه فیلتر پرس شرکت صدرآب از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل می گردد که در ذیل به مهمترین قسمتهای کاربردی  آن اشاره می شود.

فیلتر پرس یا فشاری و انواع فیلتر

شاسی فیلتر پرس:

شاسی اصلی این دستگاه از جنس فلز ضد زنگ کربنی با پوشش رنگ اپوکسی می باشد و ابعاد دستگاه بسته به تعداد صفحات مورد نیاز متغیر است.

مدار برق فیلتر پرس :

 برای راه اندازی پمپ ها و فرمان جک های هیدرولیکی، شرکت صدرآب از تجهیزات با کیفیت مانند محصولات اشنایدر آساخت کشور آلمان در تابلو های فرمان استفاده می نماید. این تابلو دستورات الکتریکی را  جهت روشن و خاموش نمودن پمپ مکش لجن و همچنین کمپرسور هوای فشرده و دیگر تجهیزات برقی صادر می کند.

 جک های هیدرولیکی :

 این جک ها وظیفه ی اصلی را در دستگاه فیلتر پرس بر عهده دارند. اعمال فشار بر حجم مایع توسط این جک ها ایجاد می شوند.

صفحات نگه دارنده: این نوع از صفحات  معمولا از جنس پلاستیکی ،فایبرگلاس  و PP می باشد ، وظیفه ی نگه داشتن پارچه های فیلتر پرس را بر عهده دارند.

فیلتر پرس یا فشاری و انواع فیلتر

پارچه های صفحات فیلتر پرس:

پس از جکهای هیدرولیکی مهمترین بخش دستگاه فیلتر پرس را الیاف جدا کننده تشکیل می دهند. این پارچه ها می توانند از پلی استر و یا پارچه های کتانی باشد. هر کدام از این پارچه ها برای شرایط مختلف در فیلتر پرس مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر پرس یا فشاری و انواع فیلتر

 صفحات پروپیلنی فیلترپرس :

از این نوع صفحات به دو صورت تک صفحه و جفت صفحه استفاده می شود که از مزایای آن ها می توان به عمر طولانی، سبک بودن ومقاومت برابر خوردگی و فرسایش اشاره داشت.