با شیوع بیماری کرونا بیش از هر موقع دیگر از محلول های ضدعفونی کننده استفاده می شود چرا که بهترین راه پیشگیری از بیماری های مختلف حفظ بهداشت فردی و عمومی می باشد. بدلیل گران بودن و کمیاب بودن محلول های ضدعفونی کننده نمی توان همیشه محلول ضدعفونی کننده خرید به همین دلیل در این مقاله یک سری راهکارهای آسان برای تهیه محلول ضدعفونی کننده در خانه یا محل کار می پردازیم.

نکاتی در تهیه محلول ضدعفونی کننده

  1. در اول باید به این نکته توجه داشت که نمی توان برای همه افراد از محلول ضدعفونی کننده استفاده کرد به این علت که ممکن است به محلول های ضدعفونی کننده آلرژی داشته باشند. 
  2. ثانیا نمی توان همه ی محلول های ضدعفونی کننده را با یکدیگر قاطی کرد و به عنوان محلول ضدعفونی کننده دست استفاده شود. 
  3. ثالثا میبایست مقدار دقیق در مخلوط کردن مواد ضدعفونی کننده را مد نظر داشته باشید.

یکی از روش های رایج به گفته برخی از پزشکان می توان 1 پیمانه وایتکس را با 99 پیمانه آب با یکدیگر مخلوط کرد تا محلول ضدعفونی کننده بدست آورد، این محلول بصورت کامل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. از این محلول می توان برای دست و سطوح هم استفاده کرد.

باید توجه داشت که برای ضدعفونی کردن دست و محیط حتما از الکل 60 درصد به بالا استفاده شود و باید به یاد داشته باشیم که الکل فرار است به همین دلیل میبایست در صورت استفاده سریعا درش محکم بسته شود.

یکی دیگر از روش ها یک پیمانه الکل ایزوپروپیل 70 درصد با 6 تا 10 قطره اسانس درخت چای مخلوط کنید و در یک بطری اسپری دار بریزید و ضدعفونی کنید.

محلول ضدعفونی کننده دست کودکان

به علت مناسب نبودن الکل برای پوست بچه از مواد گیاهی می توان برای ضدعفونی کردن دست کودکان استفاده کرد. در این محلول از یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورا و بیست قطره روغن اسانس میکروب کش استفاده می شود. که آن دو را با یکدیگر مخلوط کرده و به هم بزنید و دست خود را ضدعفونی بکنید.

محلول ضدعفونی کننده محیط

یکی از قوی ترین مواد موجود برای میکروب کشی برای سطوح پراستیک اسید می باشد که می توان آن را با مقدار زیادی آب مخلوط کرد و برای سطوح استفاده کرد. از این ماده در بسایری از بیمارستان ها، رستوران ها و مجتمع های مسکونی و اداری برای ضدعفونی کردن سطوح و لوازم استفاده می شود. اما در حین استفاده از این ماده باید بسیار مواظب باشید و حتما از دستکش و ماسک مخصوص استفاده کرد چرا که پراستیک اسید خاصیت اکسیدکنندگی قوی است که باعث تورم . یا خوردگی پوست می شود.