جوهرنمک سپتامل (هیدروکلریک اسید)

جوهرنمک (HCL) محلولی است با قدرت خورندگی بالا که برای  جرم گیری، رسوب زدایی، زدودن لکه های خاص، خالص سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در مقیاس های بیشتر برای حذف باکتری های موجود در استخر، سفید کننده، ضدعفونی کننده سطوح و آۤب می باشد.

از انحلال گاز هیدروکلرید در آب یک ترکیب شیمیایی با نام هیدروکلریک اسید به وجود می آید.

 

جوهرنمک چیست؟

جوهرنمک یا هیدروکلریک اسید یا همان اسید معده برای هضم غذاست اما به صورت سنتزی در صنایع گوناگون کارایی دارد. در مصارف خانگی به جوهرنمک مشهور است. فرمول مولکولی آن HCL و جرم مولکولی 36/45 گرم بر مول است و یک ترکیب غیر سنتری است.

در ایران نهایت مقیاس غلظت(گرید صنعتی) میانگین 30٪ الی 35٪ است ولی برای مصارف خانگی با غلظت 10٪ الی 12٪، برای مصارف صنعتی 5٪ آن مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل خورندگی در هنگام زدودن جرم و رسوبات باعث تولید H+(یک پروتون تنها) شده که باعث ترکیدن لوله ها و با افزایش زمان، خورندگی دستگاه ها می شود. بر همین اساس با غلظت کمتر در صنعت مورد تایید می باشد.

زمان کشف هیدروکلریک اسید

جوهر نمک یا هیدروکلریک اسید اولین بار در قرن 16، با گرم کردن نمک در بوته چینی خاک رسی توسط آندریاس لیباویوس به وجود امد. سپس در قرن هفدهم توسط ژوهان رودولف گلابر از نمک سدیم کلرید و سولفوریک اسید که برای تهیه سدیم سولفات این واکنش صورت گرفت که در نهایت گاز هیدروژن کلرید مساعد شده بود که پی به خاصیت خورندگی و از بین بردن جرم و رسوبات آن شدند و به تولید هرچه بیشتر تلاش کردند.

ویژگی های هیدروکلریک اسید:

جوهرنمک یک محلول شفاف، بی رنگ و با بوی تند است.

جوهرنمک دارای چگالی 1/18 و دارای سطح اسیدی (ph) صفر تا 2 است.

نقطه جوش جوهرنمک 10٪ ، 103 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب آن 18ـ درجه سانتی گراد می باشد.

به عنوان یک محلول جرمگیر و سفیدکننده برای مصارف خانگی با غلظت 10٪ الی 12٪ مورد مصرف قرار می گیرد.

خطرات ناشی از اختلاط جوهرنمک با وایتکس

مخلوط جوهر نمک با وایتکس باعث واکنش خطرناک و ایجاد گاز سمی، گاز کلر می شود. وایتکس (سدیم هیپوکلریت) یک محلول قلیایی است که یک اکسیداسیون قوی به شمار می رود که در اختلاط با جوهرنمک سبب اکسیداسیون و آزادسازی گاز کلر می شود. با استشمام گاز سمی باعث آسیب رساندن به دستگاه تنفسی ودر برخورد با پوست موجب تاول و در پوست حساس موجب جراحت های عمیق می شود.

NaCLo + 2HCl →ž Cl2 + H2O + NaCl

خنثی سازی: محلول قلیایی رقیق از جمله سودا یا جوش شیرین اثر اسید را خنثی می کند.

کاربرد هیدروکلریک اسید:

جرم گیری سطوح

♦ حذف باکتری های موجود در استخر

♦ خنثی سازی جریان های پساب( تصفیه آب و فاضلاب)

♦ حذف لکه های فلزی

♦  تولید فوم های پلی اورتان و کلسیم کلرید

♦ ساخت وینیل کلرید و تولید پلاستیک های pvc

♦ تهیه فولاد در ساخت  پل ها و بدنه خودرو

♦ و غیره

 

شرکت صدرآب تامین کننده جوهر نمک 33 درصد جهت مصارف کارخانجات صنعتی مرتبط می باشد . جوهر نمک با درصد پایین تر جهت مصارف در کارخانجات تولید کننده جوهر نمک خانگی نیز موجود می باشد. 

جهت هماهنگی و اخذ نمایندگی با واحد فروش تماس بگیرید. 09119191911 – 01144248260

فروش جوهر نمک،عرضه کننده جوهر نمک، تولید کننده جوهر نمک، تامین کننده جوهر نمک،فروش اسید کلریدریک،تامین کننده اسید کلریدریک تماس بگیرید.

امتیاز دهید post

دیدگاه ها غیر فعالند