هیپوکلریت سدیم (NaOCl) ترکیبی است که می تواند برای تصفیه آب به طور موثری مورد استفاده قرار گیرد. در مقیاس بزرگ برای تصفیه سطح ، سفید کننده ، از بین بردن بو و ضد عفونی کننده آب استفاده می شود.

چه زمانی هیپوکلریت سدیم کشف شد؟

هیپوکلریت سدیم سابقه طولانی دارد. در حدود سال 1785 ، Berthollet فرانسوی مواد سفیدکننده مایع را بر اساس هیپوکلریـت سدیم تولید کرد. شرکت جاول این محصول را معرفی کرد و آنرا “لیکور د ژاول” نامید. در ابتدا از آن برای سفید کردن پنبه استفاده می شد. به دلیل ویژگی های خاص آن به زودی به یک مجموعه محبوب تبدیل شد. هیپوکلریت می تواند لکه های لباس را در دمای اتاق از بین ببرد. در فرانسه ، هیپوکلریـت سدیم هنوز به عنوان “eau de Javel” شناخته می شود.

هیپوکلریت سدیم ترکیبی است که می تواند برای تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد. در مقیاس بزرگ برای تصفیه سطح ، سفید کننده و... استفاده می شود.

ویژگی های هیپوکلریت سدیم چیست؟

هیپوکلریت سدیم یک محلول شفاف و زرد رنگ با بوی تند است.

هیپوکلریـت سدیم دارای چگالی نسبی 1/1 (5/5٪ محلول آبکی) است.

به عنوان یک ماده سفید کننده برای مصارف خانگی معمولاً حاوی 5٪ هیپوکلریت سـدیم (با pH حدود 11، تحریک کننده است). اگر غلیظ تر باشد ، حاوی غلظت 10-15٪ هیپوکلریـت سدیم (با pH حدود 13 است ، می سوزاند و خورنده است).

هیپوکلریت سـدیم ناپایدار و یک اکسید کننده قوی است و با ترکیبات و کاهش دهنده های قابل اشتعال واکنش نشان می دهد. محلول هیپوکلـریت سدیم پایه ای ضعیف است که قابل اشتعال است.

این ویژگی ها باید هنگام حمل و نقل ، ذخیره و استفاده از هیپوکلریـت سدیم در نظر گرفته شود.

 

هنگام افزودن هیپوکلریت سدیم به آب چه تاثیری بر روی PH میگذارد؟

به دلیل وجود سود سوز آور در هیپوکلریـت سدیم ، pH آب افزایش می یابد. وقتی کلسیم سدیم در آب حل می شود ، دو ماده تشکیل می شود که در اکسیداسیون و ضد عفونی شدن نقش دارند. اینها اسید هیپوکلروز (HOCl) و یون هیپوکلریت کمتر فعال (OCl-) هستند. pH آب میزان اسید هیپوکلروز را تشکیل می دهد. در حالی که از هیپوکلریت سدیم استفاده می شود ، از اسید هیدروکلریک (HCl) برای پایین آوردن pH استفاده می شود. اسید سولفوریک (H2SO4) می تواند به عنوان جایگزینی برای اسید استیک استفاده شود. در هنگام استفاده از اسید سولفوریک گازهای مضر کمتری تولید می شود. اسید سولفوریک یک اسید قوی است که به شدت با پایه ها واکنش نشان می دهد و بسیار خورنده است.

 

هیپوکلریت سدیم ماده اصلی سفید کننده لباس است. از آن به عنوان ماده سفید کننده در صنایع نساجی ، مواد شوینده و صنایع کاغذ و خمیر کاغذ استفاده می شود. همچنین به عنوان ماده اکسید کننده برای محصولات ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت پتروشیمی از پتاسیم هیپوکلریت سدیم در پالایش محصولات نفتی استفاده می شود. مقادیر زیادی نیز به عنوان ماده ضد عفونی کننده در تصفیه آب و فاضلاب و تجهیزات بهداشتی استفاده می شود. در فرآوری مواد غذایی از هیپوکلریـت سدیم برای ضدعفونی کردن تجهیزات آماده سازی مواد غذایی ، در فرآوری میوه و سبزیجات ، تولید قارچ ، تولید شربت افرا و فرآوری ماهی استفاده می شود. نام دیگر هیپوکلریـت سدیم آب ژاول، وایتکس و غیره می باشد. از این ماده برای ضدعفونی کردن و بوزدایی در تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

هیپوکلریت سدیم ترکیبی است که می تواند برای تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد. در مقیاس بزرگ برای تصفیه سطح ، سفید کننده و... استفاده می شود.

خطرات احتمالی هیپوکلریت سدیم

هرگز هیپوکلریت سدیم و آمونیاک را با هم مخلوط نکنید. انجام این کار یک گاز خطرناک را تشکیل می دهد که به طور بالقوه منجر به خفگی و مشکل تنفسی می شود.

در صورت خوردن هیپوکلریـت سدیم ، فوراً به کمک اضطراری مراجعه کنید. اگر فرد مبتلا هوشیار است ، شیر یا آب برای نوشیدن به آنها بدهید.

در صورت تماس با هیپوکلریـت سدیم ، پوست یا چشم باید بلافاصله شسته شود.

کاربرد سدیم هیپوکلریت سدیم

  • ضد عفونی کننده در بیمارستان ها
  • فرآوری مواد غذایی
  • تولید قارچ
  • تولید شربت افرا
  • تصفیه آب و فاضلاب
  • استخر
  • تهیه ماهی و غیره.

چگونه می توان هیپوکلریت سدیم تولید کرد؟

هیپوکلریت سدیـم به دو روش قابل تولید است:

  •  با حل کردن نمک در آب نرم ، که منجر به محلول آب نمک غلیظ می شود. محلول الکترولیز می شود و محلول هیپوکلریت سدیم را در آب تشکیل می دهد. این محلول حاوی 150 گرم کلر فعال (Cl2) در هر لیتر است. در طی این واکنش گاز منفجره هیدروژن نیز تشکیل می شود. 
  •  با افزودن گاز کلر (Cl2) به سود سوز آور (NaOH). هنگامی که این کار انجام شد ، هیپوکلریـت سدیم ، آب (H2O) و نمک (NaCl) با توجه به واکنش زیر تولید می شوند:

Cl2 + 2NaOH + → NaOCl + NaCl + H2O

کاربردهای هیپوکلریت سدیم چیست؟

هیپوکلریـت سدیم در مقیاس بزرگ استفاده می شود. به عنوان مثال در کشاورزی ، صنایع شیمیایی ، صنایع رنگ و آهک ، صنایع غذایی ، صنایع شیشه ای ، صنایع کاغذی ، صنایع دارویی ، صنایع مصنوعی و صنایع دفع زباله. در صنعت نساجی از هیپوکلریت سدیم برای سفید کردن منسوجات استفاده می شود. بعضی اوقات به فاضلاب های صنعتی اضافه می شود. این کار برای کاهش بو انجام می شود. هیپوکلریت گاز هیدروژن گوگرد (SH) و آمونیاک (NH3) را خنثی می کند.  از هیپوکلریت برای جلوگیری از رشد جلبک و صدف در برجهای خنک کننده می توان استفاده کرد. در تصفیه آب از هیپوکلریت برای ضد عفونی کردن آب استفاده می شود. 

هیپوکلریت سدیم چگونه کار می کند؟

با افزودن هیپوکلریت به آب ، اسید هیپوکلروز (HOCl) تشکیل می شود:

NaOCl + H2O → HOCl + NaOH

اسید هیپوکلروز به اسید هیدروکلریک (HCl) و اکسیژن (O) تقسیم می شود. اتم اکسیژن یک اکسید کننده بسیار قوی است. هیپوکلریـت سدیم در برابر باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها موثر است. هیپوکلریت سدیم همانند کلر ضدعفونی می کند.

 

فروش هیپوکلریت سدیم (آب ژاول) :

در صورت نیاز به خرید آب ژاول (هیپوکلریت سدیم) با کارشناسان ما در شرکت صدرآب با شماره  4424826-011  و یا با شماره همراه  09223767512  تماس حاصل فرمائید.

امتیاز دهید post

دیدگاه ها غیر فعالند