ذکر همه چیز در مورد شیب لوله فاضلاب شهری باعث می شود تا شما با مشکلات مربوط به فاضلاب روبرو نشوید. به طور معمول و بر اساس استاندارد های تعیین شده در لوله کشی فاضلاب، شیب لوله های فاضلاب شهری باید  حدود دو درصد باشد.

چنانچه که شیب گفته شده رعایت نشود ممکن است قادر به دور کردن فاضلاب از محیط خود نشوید، در نتیجه با گذشت زمان لوله ها دچار گرفتگی و رسوب می شوند و بوی نامطبوع فاضلاب به بیرون و محیط ساختمان وارد می شود. لازم به ذکر است که میزان شیب لوله به قطر، ارتفاع، طول لوله ها و محل نصب آنها نیز بستگی دارد.

رعایت شیب لوله فاضلاب
رعایت شیب لوله فاضلاب

همه چیز در مورد اهمیت رعایت شیب لوله فاضلاب شهری

رعایت شیب لوله های فاضلاب شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. با بیان همه چیز در مورد آنها شما می توانید مشکلات مربوط به فاضلاب خود را بر طرف کنید.

نصب صحیح لوله های فاضلاب موجب عملکرد درست سیستم زهکشی می شود. لوله های فاضلاب در حالت استاندارد باید با شیبی یکنواخت و متناسب کار گذاشته شوند.

نصب این لوله ها با شیب کمتر یا بیشتر باعث ایجاد مشکل در سیستم تخلیه چاه می شود. اگر شیب لوله های فاضلاب خیلی زیاد باشد، موجب می شود تا آب با سرعت بالایی از داخل لوله ها عبور کند که در این صورت مواد جامد سنگین درون لوله های فاضلاب باقی می ماند.

از طرف دیگر اگر شیب لوله ها کمتر از حد معمول باشد، باعث می شود تا مواد فاضلابی به درستی داخل لوله ها حرکت نکنند و گرفتگی و رسوب فاضلاب را به وجود آورند.

از جمله دلایل اصلی حفظ شیب استاندارد لوله های فاضلاب، پیشگیری از سیفوناژ است. زمانی که شیب لوله ها خیلی زیاد باشد، باعث اتفاق افتادن پدیده سیفوناژ و تخلیه ناگهانی سیفون توالت می شود. عکس این اتفاق نیز صادق است اگر شیب کم باشد با گرفتگی فاضلاب و سیفون روبرو می شوید. در حالت شیب ایده آل سرعت حرکت مواد فاضلابی باید 0.7 متر بر ثانیه باشد.

همه چیز در مورد مقدار شیب لوله فاضلاب شهری

بیان همه چیز در مورد مقدار شیب لوله های فاضلاب شهری بر استاندارد های تعیین شده به شرح زیر می باشد:

  • مطابق با استاندار ها مقدار شیب لوله های فاضلاب شهری چیزی در حدود یک تا سه درصد می باشد. این در حالی است که بهترین حالت مقدار شیب در بین دو عدد گفته شده یعنی دو درصد است. به طور معمول در روش محاسبه مقدار شیب لوله کشی فاضلاب، ابتدای لوله فاضلاب با انتهای آن باید از نظر سطح حدود دو درصد اختلاف داشته باشند و خروجی آن نسبت به ورودی پایین تر قرار بگیرد.
  • محاسبه شیب بر عکس در مقدار شیب لوله های افقی فاضلاب در هیچ صورتی مجاز نمی باشد.
  • قطر لوله فاضلاب در تمام طول مسیر یا باید یکسان باشد یا به مرور افزایش یابد. لازم به ذکر است که استفاده از لوله هایی با قطر کمتر در طول مسیر فاضلاب کاملا اشتباه است.
  • بنابر استاندارد ها شیب لوله های فاضلاب باید عددی بین دو درصد تا چهار درصد باشد.
  • لوله های فاضلابی که طولی بیشتر از دو متر دارند، باید با استفاده از ابزار آلات موجود یا شن ریزی مهار شوند تا در بین مسیر حرکت لوله ها دچار خمیدگی و انحنا نشوند.
  • بهتر است در انجام لوله کشی های ساختمانی از اتصالات با زاویه چهل و پنج درجه استفاده شود.
  • در پایان کار انجام لوله کشی فاضلاب و اتصالات مربوط به آنها بهتر است تا کل سیستم لوله کشی از نظر میزان استحکام و نشتی امتحان شوند.
محاسبه صحیح شیب لوله فاضلاب شهری
محاسبه صحیح شیب لوله فاضلاب شهری

محاسبه صحیح شیب لوله فاضلاب شهری

محاسبه شیب صحیح برای لوله های فاضلاب شهری شامل در نظر گرفتن عواملی مانند قطر لوله فاضلاب، طول، اختلاف ارتفاع بین نقطه شروع و پایان و همچنین نوع لوله و محل نصب آن است.

برای محاسبه شیب مناسب لوله های فاضلاب می توان از فرمول خاصی شامل ارتفاع انتهای لوله منهای ارتفاع ابتدای لوله و پس از آن ضربدر صد تقسیم بر طول لوله استفاده کرد. با پیروی از این فرمول و اطمینان از نصب لوله های فاضلاب با شیب صحیح، سیستم های زهکشی می توانند بدون مواجهه با مشکلات رایج مرتبط با نصب نادرست لوله، به طور موثر عمل کنند.

شیب مناسب لوله های فاضلاب به حفظ جریان روان فاضلاب و جلوگیری از انسداد یا سایر مسائلی که می تواند سیستم زهکشی کلی را مختل کند، کمک می کند.

شیب لوله فاضلاب توالت شهری

شیب لوله فاضلاب توالت شهری بر اساس نوع توالت تعیین می شود. به طور مثال چنانچه شما از توالت های ایرانی استفاده می کنید که سیفون آن بر روی دیوار قرار دارد، زاویه بین سیفون و دیوار باید به طور دقیق نود درجه باشد. همچنین قرار گیری سنگ توالت بر روی زمین باید دارای شیب دو درصد باشد.

شیب قرار گیری کاسه توالت فرنگی بر روی زمین باید صفر درصد باشد. به علاوه سرریز در توالت های فرنگی اهمیت زیادی دارد و شیب آن باید کمتر از دو درصد در زاویه چهل و پنج درجه باشد.

بررسی شیب لوله فاضلاب شهری
بررسی شیب لوله فاضلاب شهری
سخن پایانی درباره شیب لوله فاضلاب شهری

به شیب لوله فاضلاب حمام در هنگام نصب تجهیزات شامل وان و دوش باید دقت زیادی شود. شیب لوله های فاضلاب وان باید حدود 0.03 درصد و قطر آنها چهل میلی متر باشد. حداکثر شیب لوله های فاضلاب دوش نیز باید 0.02 درصد با قطر لوله چهل میلی متر در نظر گرفته شود.

سوالات متداول در خصوص شیب لوله فاضلاب شهری

1.در صورت نیاز چگونه می توان شیب لوله های فاضلاب شهری را تنظیم کرد؟

شیب لوله های فاضلاب شهری را می توان با تغییر سطح لوله موجود و یا نصب مقاطع لوله جدید با شیب مناسب تنظیم کرد.

2.برخی از علائم رایج که نشان دهنده مشکل شیب لوله های فاضلاب شهری است چیست؟

نشانه های رایج مشکل در شیب لوله های فاضلاب شهری عبارتند از زهکشی کند، بوی متعفن و صدای غرغر در زهکشی ها.

3.شیب لوله های فاضلاب شهری هر چند وقت یکبار باید بررسی شود؟

شیب لوله های فاضلاب شهری باید به طور مرتب در طول بازرسی های معمول تعمیر و نگهداری بررسی شود.

امتیاز دهید post

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *