راکتور (ABR (Anaerobic Baffled Reactorمخزن سپتیک تانک بهبود یافته است که در آن مجموعه ای از بافل ها قرار می دهند تا فاضلاب به جریان بیافتد. زمان ماند لجن، راکتورهای ABR بسیار طولانی مدت است، که باعث افزایش راندمان تصفیه می شود. گاهی اوقات در این راکتور برای افزایش سطح بیولوژیکی از صفحات لاملا استفاده می کنند.

در راکتورهای ABR از دو روش برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود : 1- (physical treatment -2 biological treatment (anaerobic digestion

ABR از یک مخزن و یک سری بافل های ایستاده که حفرهای در بخش بالایی آن ها وجود دارد که باعث حرکت فاضلاب به بخش های دیگر می شود. در این راکتور ها در هایی برای دسترسی و بازدید نصب می گردد.

در راکتورهای ABR دبی فاضلاب معمولا بین 2 تا 200 مترمکعب در روز است. پارامترهای طراحی بحرانی شامل (HRT (hydraulic retention time بین 48 تا 72 ساعت، سرعت سرریز فاضلاب زیر 0.6 متر در ساعت می باشد.

 

کاردبرد راکتورهای ABR

ABR برای طیف گسترده ای از فاضلاب ها از جمله فاضلاب صنعتی کاربرد دارد، بنابراین این نوع از راکتورها برای فاضلاب هایی که مواد جامد معلق، BOD و COD بالایی دارند بسیار مناسب است همچنین از این فناوری به راحتی قابل انطباق است و می تواند برای خانه ها، محلات کوچک یا حتی مناطق پرجمعیت بکار رود. این راکتورها برای مناطقی که ممکن است زمین محدود باشد مناسب است زیرا مخزن معمولا در زیر زمین نصب می شود و به یک ناحیه کوچک نیاز دارد. با این حال، یک کامیون باید بتواند به آن مکان دسترسی داشته باشد، زیرا لجن باید برداشته شود. ABR در هر نوع آب و هوایی قابل نصب هستند، اگرچه بازده در آب و هوای سرد پایین تر است. راکتورهای ABR در از بین بردن مواد مغذی و پاتوژن موثر نیستند، به نوعی پیش تصفیه محسوب می شوند و معمولا به تصفیه بیشتری نیاز دارند. 

 

 

 

راه اندازی و نگهداری از راکتورهای ABR

راکتور ABR برای راه اندازی به یک دوره چند ماه برای تولید و رشد زیست توده بی هوازی نیاز دارد. برای کاهش زمان راه اندازی، می توان راکتور را با باکتری های بی هوازی، به عنوان مثال افزودن کود تازه گاو و یا لجن سپتیک تانک تلقیح کرد. از ورود مواد شیمیایی اسیدی به راکتورهای ABR باید خودداری کرد.

برای اطمینان از عملکرد خوب مخزن، لجن و سطح پوسته باید کنترل شوند. در هر یک تا سه سال  لجن و زباله باید جمع آوری شوند.

مخازن ABR را هر از گاهی باید چک کنید تا از ضدآب بودن آنها اطمینان حاصل شود.