شاید تا به حال عبارت تصفیه فاضلاب نساجی به گوشتان خورده باشد. آیا می دانید منظور از این اصطلاح چیست؟ می خواهید با مزایا و ویژگی های انجام این روش آشنا شوید؟ این نوع از تصفیه های فاضلاب به روش های مختلف و با اهداف گوناگونی انجام می گیرد که در ادامه با آن ها بیش تر آشنا خواهیم شد.

تصفیه فاضلاب نساجی

تصفیه فاضلاب نساجی چیست؟

ابتدا خوب است که به سوال تصفیه فاضلاب نساجی چیست؟ پاسخ دهیم. این روش تصفیه شامل تصفیه فاضلاب کارخانجات نساجی اعم از ریسندگی، بافندگی و تولید منسوجات مختلف می شود.

این آلاینده ها معمولا در واحد های شستشوی اولیه، رنگرزی و شستشوی پس از رنگرزی در این صنایع به وجود می آیند. در این صنایع مقادیر زیادی از رنگ ها تولید شده و آلودگی های شیمیایی و بیولوژیکی مختلفی تولید می شوند.

سایت صدرآب را به عنوان برترین شرکت فعال در این حوزه به شما معرفی می کنیم تا بتوانید برای تصفیه فاضلاب نوع نساجی خود از آن کمک بگیرید. صنعت نساجی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین صنایع موجود است. نتیجه در طول فرآيند تولید خود موادی را تولید می کند که وارد فاضلاب ها شده و اثرات مخربی بر روی محیط زیست می گذارد. بنابراین لازم است که برای حفاظت از محیط زیست و منابع آب، این مواد را از فاضلاب ها جدا کرد.

مشخصات فاضلاب نساجی

برای آن که با فرآيند تصفیه فاضلاب نساجی آشنا شویم، خوب است که ابتدا مشخصات این نوع فاضلاب ها را بشناسیم. یکی از عمده ترین آلودگی های موجود در این فاضلاب ها، رنگ ها هستند.

ترکیبات آلی کلردار، الکترولیت ها، حلال های آلی و… نیز از دیگر موادی هستند که در این صنایع تولید شده و روانه فاضلاب ها می شوند.

انواع مواد شیمیایی مانند آمفوتر، آنیونیک، انواع مواد فعال سطحی کاتیونیک و… از جمله موادی هستند که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد پس از استفاده وارد فاضلاب ها شده و می توانند به محیط زیست آسیب برسانند.

در بخش شستشوی اولیه در این صنعت، چربی، ذرات معلق و دترجنت تولید می شود که بسیار مضر بوده و آلودگی های زیادی تولید می کنند. این مواد نیز پس از تولید وارد فاضلاب ها شده و باید حتما قبل از ورود به محیط زیست از بین بروند. علاوه برهمه این ها، این نوع فاضلاب ها دمای نسبتا زیادی دارند که این مسئله نیز می تواند اکوسیستم موجودات زنده را مختل کند. مهم ترین آلاینده های موجود در این فاضلاب ها عبارتند از:

  • آلاینده های طبیعی مانند روغن ها و گریس ها
  • مواد شیمیایی افزوده شده یا جدا شده در فرآيند های گوناگون
  • برند های الیاف کوتاه جدا شده از الیاف اصلی و منسوجات در فرآيند های مختلف سمی مکانیکی و شیمیایی

دلایل اهمیت تصفیه فاضلاب نساجی

تصفیه فاضلاب نوع نساجی یکی از مهم ترین اقدامات قبل از ورود این فاضلاب ها به محیط زیست می باشد. با توجه به این که ترکیبات رنگی مختلفی در این فاضلاب ها وجود دارد، باید حتما تصفیه شده و سپس برای مصرف دوباره آماده شود.

این نوع ترکیبات دارای کمپلکس های پیچیده ای هستند که اکثرا نسبت به تجزیه مقاوم بوده و جزو مواد سمی هستند. اغلب این ترکیبات دارای فلزات سنگینی مانند کروم و سرب بوده و می توانند برای محیط زیست و موجودات زنده بسیار مضر باشند.

از طرفی این نوع فاضلاب ها می توانند سرطان زا باشند ترکیباتی مانند بنزین و مشتقات آن را در دل خود جای دهند. همه این عوامل سبب می شود تا صنایع نساجی برای تصفیه این فاضلاب ها اقدام کند.

از این رو این فرآيند اهمیت بسیار ویژه ای داشته و هرگز نباید این فاضلاب ها قبل از تصفیه شدن به محیط زیست وارد شوند. در این صورت محیط زیست به شدت آلوده شده و در مدت زمان کوتاهی انسان ها و دیگر موجودات زنده آسیب دیده و بیمار می شوند.

روش های تصفیه فاضلاب نوع نساجی

تصفیه فاضلاب نساجی به روش های مختلفی انجام می گیرد. معمولا برای انجام این فرآیند، از ترکیبی از روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی استفاده می کنند.

این نمونه از فاضلاب ها را ابتدا وارد مرحله آشغالگیر و پرز گیر می کنند. در این مرحله زباله های ریز و درشت از داخل فاضلاب ها جدا می شوند. پس از آن این فاضلاب ها را به واحد یکنواخت سازی و چربی گیری منتقل می کنند.

در فرآيند تصفیه این مواد، فاضلاب ها را پس از این واحد، وارد مرحله دیگری با نام لخته سازی می کنند. در این مرحله موادی مانند کلرید فریک، آهک، سولفات آلومینیوم، سولفات فریک به فاضلاب اضافه می کنند. با این کار فرآيند انعقاد انجام گرفته و فاضلاب برای ورود به مرحله بی هوازی آماده می شود. پس از طی کردن این مرحله نیز فاضلاب ها را وارد مرحله هوازی می کنند که در این بخش از لجن های فعال برای تصفیه کمک گرفته می شود.

بنابراین فرآیند تصفیه و تبدیل این نوع فاضلاب ها به آب های قابل مصرف، کمی پیچیده بوده و شامل مراحل مختلفی می شود. مرحله تکمیلی که در انجام این فرآیند صورت می گیرد، شامل روش های ممبرانی مختلفی مانند میکروفیلتراسیون، نانو فیلتراسیون، اسمز معکوس می شود.

در این مرحله از کربن فعال، رس، تبخیر حرارتی، تبادل یونی، تجزیه فتوکانالیتی و فرآيند های اکسیداسیونی مختلف و … نیز استفاده می شود. با این روش ها تصفیه شیمیایی و تکمیلی به خوبی انجام شده و فاضلاب ها قابلیت مصرف دوباره پیدا می کنند.

تصفیه فاضلاب نوع نساجی

طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب نساجی

همان طور که می دانید برای تصفیه فاضلاب نوع نساجی به تجهیزات و دستگاه های خاصی نیاز است. این نوع تصفیه یکی از پیچیده ترین و سخت ترین نوع تصفیه می باشد، از این رو به تجهیزات خاصی نیاز دارد.

تنوع زیادی از این تجهیزات تولید شده و روانه بازار می شوند که از هر یک از آن ها در موارد خاصی استفاده می کنند. این تجهیزات با توجه به نوع فاضلاب، شرایط موجود در محیط و تصفیه خانه توسط مهندسین و کارشناسان فعال در این حوزه به کار گرفته می شوند.

اگر قصد دارید برای تصفیه این نوع فاضلاب ها اقدام کنید، کافیست که به سایت صدرآب مراجعه کنید. این مجموعه بی نظیر و استثنائی خدمات بسیار ارزنده ای را در این حوزه به افراد ارائه می دهد و در مقابل هزینه های کمی از افراد دریافت می کند.

همین امر سبب شده است تا این مجموعه به یکی معروف ترین و پرطرفدار ترین شرکت های فعال در حوزه تصفیه فاضلاب تبدیل شود.

تصفیه فاضلاب مدل های نساجی
کلام آخر درباره تصفیه فاضلاب نساجی

تصفیه فاضلاب نساجی یکی از بهترین روش ها برای حفظ آب و جلوگیری از کمبود آب می باشد. فاضلاب های تولید شده در این صنعت شامل چربی ها، گریس ها، پرز ها و مواد شیمیایی مختلفی می شوند که باید قبل از ورود به محیط زیست از بین بروند.

این مواد با استفاده از روش های مختلف تصفیه، از بین رفته و آب برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در این حوزه به مشاوره و یا ارائه خدمات نیاز دارید، می توانید به شرکت صدرآب مراجعه کنید. این مجموعه با ارائه با کیفیت ترین و متنوع ترین خدمات در حوزه تصفیه فاضلاب ها یکی از شرکت های بسیار معتبر و معروف شده و امروزه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

سوالات متداول برای تصفیه فاضلاب نساجی

این فرآيند با تولید مواد منعقد کننده و با استفاده از تجزیه الکتریکی الکترود ها و تولید یون های فلزی در آند و یون هیدروژن و اکسیژن در کاتد انجام می گیرد.

روش های مناسب برای انجام این کار به نوع فاضلاب، نوع و میزان آلودگی های موجود فاضلاب و همچنین حجم آب مصرفی در هر کارخانه بستگی دارد.

میزان PH در این نوع فاضلاب ها ۵.۵ تا ۹ می باشد که بعد از تصفیه به مقدار استاندارد می رسد.