برجهای خنک کننده ممکن است یکی از مهمترین قسمتهای هر فرآیند صنعتی باشد. این سازه های بلند ، استوانه ای بلند و باز ، وظیفه خنک کردن آب و دفع گرمایی که توسط کندانسور تولید میشود را بر عهده دارند.

برج های خنک کننده می توانند با استفاده از فن آوری های مختلف برای خنک کردن آب فرآیند ، کار خود را به روش های مختلفی انجام دهند. برای کمک به درک بهتر تفاوت های مختلف برج های خنک کننده موجود امروز ، ما این راهنمای سریع را تهیه کرده ایم :

 

Natural draft cooling towersانواع برج خنک کننده Cooling tower

 

 همانطور که از نام آن ها پیداست،جریان هوا در این نوع برج های خنک کننده در اثر یک عامل طبیعی مانند اختلاف جرم حجمی بوجود می آید. حرکت هوا به دلیل اختلاف چگالی بین هوای ورودی و هوای داخلی درون برج رخ می دهد. هوای گرم و مرطوب که از هوای خنک متراکم تر است، به طور طبیعی از طریق برج بالا می رود، در حالی که هوای خشک و خنک از خارج پایین می افتد و یک چرخه ثابت جریان هوا را ایجاد می کند.  ارتفاع برج در این حالت به 200 متر می رسد. از جمله مزایا این دسته از برج های خنک کننده می توان به مصرف کمتر انرژی الکتریکی، صدای کم، قطعات متحرک کمتر و از معایب آن می توان به راندمان پایین تر آن نسبت به برج خنک کننده با جریان اجباری(همراه با فن) اشاره کرد.

 

 

 

 

انواع برج خنک کننده Cooling towerMechanical draft cooling towers

 

برخلاف برج های خنک کننده طبیعی، برج های خنک کننده مکانیکی، از یک یا چند فن را برای گردش هوا استفاده می کنند. فن های رایج مورد استفاده در این برج ها شامل فن های پروانه و فن های سانتریفیوژ می باشد. برج های خنک کننده مکانیکی نسبت به برج های خنک کننده طبیعی مؤثرتر هستند و حتی در برابر فرسودگی مقاوم هستند. با این حال، آنها نسبت به برج های خنک کننده طبیعی انرژی بیشتری مصرف می کنند و برای کار در نتیجه هزینه بیشتری دارند.

برج های Crossflow  و counterflow towers دو نوع از برج های خنک کننده مکانیکی می باشند.

 

 

انواع برج خنک کننده Cooling towerبرج خنک کننده Crossflow

 

در برج های خنک کننده Crossflow هوا در داخل ساختمان برج خنک کننده به صورت افقی جریان می یابد در حالی که آب گرم از حوض توزیع به سمت پایین جریان می یابد.  تعداد برج های Crossflow می توانند از برج های counterflow بیشتر باشند ، اما مستعد به انجماد و کارایی کمتری هستند.

برج خنک کننده Counterflow

 

برجهای Counterflow هوا را به سمت بالا حرکت می دهند در حالی که آب برای خنک کردن هوا به سمت پایین حرکت می کند. این برج ها معمولاً از نظر برج های فشرده نسبت به برج های متقاطع فشرده تر هستند و در طولانی مدت می توانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.