مقدمه:

با افزایش آگاهی زیست محیطی همراه با استانداردها و مقررات سختگیرانه‌تر باعث شده است تا صنایع مختلف در جستجوی فناوری‌های مناسب تصفیه فاضلاب خود را به چالش بکشند. . فرآیند انعقاد -لخته سازی به دلیل سادگی و اثربخشی یکی از مهمترین و پرکاربردترین فرآیندهای تصفیه فاضلاب صنعتی محسوب می‌شود.

از آنجایی که بار آلودگی شیمیایی و فیزیکی صنایع تولیدی مواد غذایی دریایی حاوی مقادیر بالایی از COD ,BOD5 ,TSS می‌باشد بهترین گزینه موجود برای فرآیند تصفیه استفاده از روش انعقاد و لخته سازی جهت کاهش پارامترهای مذکور می‌باشد. در این صنایع پساب تصفیه شده به روش انعقاد و لخته سازی با آب خروجی از واحد اتوکلاو  مخلوط می‌گردد تا با پایین آمدن پارامترهای شیمیایی و فیزیکی آماده تخلیه به آب‌های سطحی گردد.

روش انعقاد و لخته سازی:

 مواد کلوئیدی موجود در فاضلاب به موادی گفته می‌شود که قطرشان از 0.001  تا 1 میکرون باشد و معمولا دارای بار الکتریکی سطحی هستند. اگر این مواد از نظر بار الکتریکی هم نام باشند همدیگر را دفع می‌کنند و این امر مانع لخته شدن در پکیج انعقاد شیمیایی می‌شود و بدین ترتیب زمان ته نشین شدن این مواد طولانی خواهد بود و نهایتاً پکیج تصفیه فاضلاب مساحت زیادی را اشغال خواهد کرد. برای ته نشین نمودن و تصفیه این مواد موجود در فاضلاب از انعقاد و لخته سازی استفاده می‌گردد. 

فاضلاب صنعتی با ورود به بخش انعقاد سریع یا کواگولاسیون در واحد انعقاد و لخته سازی، توسط همزن‌های مکانیکی یا خطوط هوای تعبیه شده و تزریق مواد منعقد کننده‌ای نظیر آلوم، ذرات کلوئیدی موجود در فاضلاب را بی بار نموده و سپس در واحد انعقاد آهسته یا فلوکولاسیون، کلوئیدهای بی‌بار بهم می‌پیوندند و ذرات درشت تر را تشکیل می‌دهند و در نهایت در بخش ته‌نشینی با در نظر گرفتن زمان ماند مناسب، فلوک‌های تشکیل یافته از فاضلاب جدا و تصفیه خواهند شد. لازم بذکر است جهت افزایش عملکرد می‌بایست کنترل PH نیز با توجه به نوع پساب تولیدی انجام پذیرد.

 مراحل راه اندازی دستگاه

مراحل پیش آماده سازی دستگاه:

1- آماده سازی آب آهک 

در این مرحله برای هر بار پر کردن مخزن آب آهک مقدار 10 کیلوگرم آهک داخل مخزن ریخته و با مخزن پر از آب شود و پس از هم زدن و یکنواخت شدن محلول آب آهک آماده تزریق گردد.

2- آماده سازی آلوم 

مقدار 5 کیلوگرم آلوم 17 درصد به مخزن اضافه شده و مخزن با آب پر گردد و آلوم کاملا در آب حل گردد. از خط هوای فشرده موجود می‌توان برای هم زدن و حل کردن آلوم در آب استفاده نمود.

مراحل نهایی راه اندازی:

1- روشن نمودن پمپ فاضلاب و وارد شدن فاضلاب خام به پکیج
2- پس از وارد شدن فاضلاب خام به پکیج و پس از عبور از CPI و وارد شدن فاضلاب به حوض انعقاد بلوئر روشن گردد.
3- همزمان با پر شدن حوض انعقاد پمپ تزریق آهک نیز روشن شود. میزان تزریق آهک به نحوی باشد که فاضلاب به رنگ شیری درآید.

4- پس از ورود فاضلاب به حوض لخته سازی پمپ تزریق آلوم روشن شود. میزان تزریق مناسب آلوم با تست pH انجام می‌شود به نحوی که بین 6 تا 8 باشد. در این حالت با یک ظرف نمونه برداری نیز می¬توان ته نشینی را تست کرد.
5- پس از ورود مخلوط فاضلاب و مواد شیمیایی به حوض ته نشینی باید حتما شفافیت محلول رویی دائما کنترل گردد.
6- اپراتورها باید مرتب میزان لجن مازاد را با ظرف استوانه مدرج یک لیتری شفاف کنترل نمایند و هرگاه میزان لجن بیش از 500 سی سی پس از نیم ساعت ته نشینی باشد نسبت به حذف تدریجی لجن مازاد با استفاده از ایرلیفت پمپ های تعبیه شده اقدام نمایند.
7- لجن های شناورشده در واحد CPI به صورت روزانه تخلیه شود.
8- پساب تصفیه شده باید با آب مازاد اتوکلاوها مخلوط گردیده و پس از از دست دادن گرما تخلیه گردد.

 موارد کنترلی روزانه توسط اپراتورها

– میزان پساب ورودی در هر ساعت کنترل گردد.(حداکثر ورودی به تصفیه خانه 2 متر مکعب در ساعت می‌باشد)
– نمونه برداری از لجن حوض لخته سازی و اندازه گیری میزان ته نشینی آن و ثبت داده‎ها
 -نمونه برداری در یک استوانه مدرج 1 لیتری انجام گردد و میزان ته نشینی در مدت 30 دقیقه در یک دفتر روزانه ثبت گردد.
– pH خروجي با استفاده از کاغذ سنجش هر یک ساعت کنترل شود(بین 6 تا 8 باشد)
– کنترل عملکرد بلوئر با اندازه گیری آمپر دستگاه‌ها و دوزینگ پمپ با میزان تزریق
– کنترل میزان مواد شیمیایی موجود در مخازن
– کنترل و سرویس روزانه پمپ تزریق آهک(پس از پایان کار روزانه و خاموش کردن پمپ فاضلاب خام حتماً مخزن آب آهک کنترل گردد تا آهک اضافه در پمپ باقی نماند)
– آهک و آلوم های انبار شده حتما بر روی پالت و در شرایط مناسب نگهداری گردد.

– پیمانه مناسب برای توزین مواد شیمیایی همیشه در دسترس باشد.
– تمامی اتفاقات، مشاهدات و وقایع روزانه در دفتر روزانه ثبت گردد.

نمونه سازه‌های پکیج شرکت صدرآب:

 

 

 

 

 

 

 

 

در پایان شرکت صدرآب افتخار دارد بعنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های تخصصی سیستم های تصفیه آب و فاضلاب در کشور و بعنوان تولید کننده ی سفارشی و مشاور مرجع شرکت های معتبر در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و با داشتن کادر تخصصی، علمی و دانش فنی لازم تمام توان خود را در بکارگیری بهترین روش ها و حصول نتایج مورد انتظار مشتریان خود بکار گیرد.
ضمنا یادآور می شود کلیه محصولات و و کلیه امور مربوط به خدمات و نصب و راه اندازی تحت پوشش گارانتی و ضمانت شرکت صدر آب قرار دارد