سولفید هیدروژن یک گاز ناپایدار ، پرخطر ، سمی و بی رنگ است که بصورت طبیعی در محصولات نفتی تولید می شود و  به نام های گاز مرداب یا گاز ترش  نیز شناخته میشود.

این گازبه دو صورت تولید میشود: توسط فعالیت های انسانی یا به طور مثال در کود مایع ، چشمه های آب گرم گوگرد ، آتشفشان ها  ، لجن فاضلاب به طور طبیغی تولید میشود.

کاربرد سولیفد هیدروژن 

معادن (زغال سنگ ، آهن) – فاضلاب ها –  سیلوهاو چاله های کشاورزی – فرآوری مواد غذایی – سنگ فرش – نساجی – تولید کاغذ – تولید و پالایش نفت – تولید اسید سولفوریک و گوگرد – تولید سولفید های معدنی – کارخانه های تولید آب

تأثیرات بهداشتی

اثرات بهداشتی استنشاق سولفید هیدروژن بستگی به در معرض بودن فرد دارد. سولفید هیدروژن حتی در غلظت های نسبتا کوچک خطرناک است زیرا به عنوان یک ماده حساس سمی عمل می کند. در غلظت های نسبتا کم، سولفید هیدروژن چشم ها، بینی و گلو را تحریک می کند. این اثرات برای کودکان و افراد مبتلا به کاهش عملکرد ریه بسیار خطرناک است.

در غلظت های خاص، قرار گرفتن در معرض سولفید هیدروژن می تواند باعث مرگ فوری شود. سولفید هیدروژن در غلظت های 500 تا 700 ppm می تواند در عرض یک ساعت به مرگ منجر شود. اثرات سلامت قرار گرفتن در معرض شامل سردرد، از دست دادن حافظه و مشکلات سیستم قلبی عروقی است. قرار گرفتن در معرض سولفید هیدروژن می تواند باعث التهاب چشم، خستگی، تحریک پذیری، بی خوابی و کاهش وزن شود.

 

سولفید هیدروژن - Hydrogen Sulfide

امتیاز دهید post

دیدگاه ها غیر فعالند